Een fraai webdesign, pakkende teksten en mooie illustraties maken nog geen succesvolle website. Je nieuwe website krijgt pas waarde als er bezoekers komen. Voor de vindbaarheid van websites gelden enkele belangrijke regels.
Bezoekers komen op drie manieren op een website:
- Via een zoekmachine; hierbij is Google de belangrijkste
- Via een link vanaf een andere website
- Door direct bezoek: iemand kent jouw site al
Vindbaarheid zoekmachine: SEO
Aan vindbaarheid door zoekmachines, zoals Google, zijn de afgelopen jaren hele studies gewijd. Zoek op internet maar eens naar de tem SEO. Dit is de afkorting van “search engine optimization”. Het is de vakterm voor vindbaarheid door zoekmachines.
Zoekmachines als Google houden hun exacte formules voor een hogere notering geheim. Toch is duidelijk dat enkele zaken van groot belang zijn voor betere vindbaarheid van een site.
Structuur website
Allereerst is de opbouw van een site belangrijk. Geef een website altijd een duidelijke en logische structuur. Deel de site in pagina’s in en behandel per pagina één onderwerp. Structuur is overigens niet alleen prettig voor een zoekmachine, maar ook voor de bezoeker.
Webteksten
Schrijf voor de lezer, maar houd rekening met de zoekmachines. Volg voor een betere vindbaarheid in ieder geval de volgende regels:
• Gebruik de woorden waarvan je wilt dat dit ook de zoekwoorden voor je site zijn. Je hebt bijvoorbeeld een camping in Limburg en wilt dat bezoekers je vinden met de zoekwoorden “camping, Limburg, rust, zwembad”. Zorg dan dat deze woorden in de tekst voorkomen. Synoniemen van deze woorden mogen ook, want moderne zoekmachines begrijpen synoniemen. En gebruik van synoniemen maakt de tekst voor de lezer afwisselender.
• Zet het onderwerp van de pagina in de kop van de pagina. Dus niet “Welkom op mijn website”, maar bijvoorbeeld “Een website laten maken?”.
• Begin met het belangrijkste. Google hecht relatief veel belang aan het eerste deel van een tekst. Gebruik daarom in de inleiding van de tekst de belangrijkste trefwoorden.
• Gebruik geen truukjes om te proberen Google slim af te zijn. Het internet staat vol met dit soort truuks. Ga ervan uit dat de makers van Google intelligent genoeg zijn om dit te doorzien. Google “beloont” misleiding door de site in de resultaten te laten zakken.
Gelukkig gelden bovenstaande zaken ook voor het schrijven van duidelijke teksten. Een goede internettekst is dus niet alleen goed voor de vindbaarheid van je site, maar ook duidelijk voor de bezoekers.
Meta-informatie
Voor de websitebouwer is nog een belangrijke technische taak weggelegd. Dat is het toevoegen van een titel en een beschrijving binnen de html-code van de site. Deze zijn niet direct zichtbaar voor de bezoeker, maar wel in de zoekresultaten van zoekmachines.
Links naar je website
Google hecht veel waarde aan links die naar jouw site verwijzen. Een site met veel links van andere sites moet wel een belangrijke zijn, is hierbij de redenering. Dus komt een site met veel links hoger in de zoekresultaten. Hierbij is overigens wel belangrijk dat er relevante en “belangrijke” sites naar jouw site linken. Drie goede links hebben meer waarde dan 10 matige.
Links krijgen van andere websites kun je actief bevorderen. Ten eerste door goede informatie op je site te plaatsen, waar andere sites vervolgens naar linken.
Een andere manier is andere site-eigenaren te vragen een link naar jouw site te plaatsen. De camping in ons voorbeeld kan bijvoorbeeld de plaatselijke VVV benaderen voor een link.
Links kun je verder ook krijgen door deelname aan forums of actief te zijn op de sociale media, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.